Toyota to jedna z pierwszych marek oferujących auta hybrydowe. Stawkę otworzyła Toyota Pruis. Teraz taki system napędowy posiada prawie każdy model dostępny w ofercie japońskiego Giganta. Ciekawy modelem okazuje się tutaj Toyota C-HR pięciodrzwiowy suv, będący jednym z mniejszych przedstawicieli swojego gatunku. Chętnie omówię dane technicznego tego auta.
Dane techniczne Toyota C-HR
Zaczniemy od danych neutralnych, cechujących prawie każdy wariant tej toyoty (oprócz sportowej wersji GR, które posiada dłuższe nadwozie o 5 mm) czyli jej wielkości oraz pojemności.
C-HR to samochód o długości 4 metrów i 39 centymetrów, szeroki na 1 metr i niecałe 80 cm oraz o wysokości półtora metra. Rozstaw pomiędzy osiami wynosi 2 metry i 64 centymetry. Daje to całkiem stabilną konstrukcję zapewniającą przyzwoitą przyczepność na zakrętach i przy dużych prędkościach. Pojemność bagażnika to 377 litrów ( w przypadku usportowionej wersji GR wynosi ona 358 litrów ) a liczba miejsc wynosi 5. Do linii nadwoziowej można dodać wiele interesujących elementów takich jak naklejki, owiewki czy listwy dekoracyjne. Masa własna różni się w zależności od wersji i tak wersja podstawowa posiada masę własną od 1420 do 1480 kilogramów, natomiast wersja sportowa jest cięższa i osiąga od 1480 do 1520 kilogramów masy własnej.
Przechodząc do silnika mowa tutaj o dwóch jednostkach hybrydowych. Dedykowany model o pojemności 1.8 litra i mocy 122 koni mechanicznych oraz dostępny w wersji GR silnik o pojemności 2.0 litrów i mocy sięgającej 184 koni mechanicznych. Obie są skonstruowane na systemie rzędowym o 4 cylindrach i oparte na elektronicznych wtryskach paliwa. Różnice w ich specyfikacjach opiszę poniżej.
Silnik 1.8 jest oczywiście oszczędniejszy. Jego średnie spalanie wynosi średnio 4.9 litra na sto kilometrów w porównaniu do 5.3 litrów osiąganych przez silnik o pojemności dwóch litrów. Słabsza jednostka wyciąga prędkość 170 kilometrów na godzinę, to tylko o 10 mniej niż wersja GR Sport. Jeżeli chodzi o przyspieszenie, wersja sportowa pierwszą setkę osiąga w nieco ponad 8 sekund, natomiast w silniku o mocy 122 pierwsza setka pojawia się na liczniku dopiero po 11 sekundach.
Komfort jazdy oceniany na podstawie wyciszenia jest lepszy w przypadku usportowionej wersji Toyoty C-HR. Osiąga ona 66.6 decybeli podczas postoju i 65 decybeli podczas jazdy. Wersja podstawowa uzyskała kolejno wyniki 68.4 oraz 68 decybeli. Jest to dość odczuwalna różnica.
Każda wersja toyoty C-HR opiera się na tym samym zawieszeniu. Za amortyzowanie przodu auta odpowiadają Kolumny McPhersona zaś tylna część auta pracuję na systemie podwójnych wahaczy.
Podobnie jest z hamulcami. Mamy tutaj do czynienia z wentylowanymi tarczami przednimi oraz zwykłymi tarczami przy tylnych oponach.
Felgi są różnią się w zależności o wersji samej toyoty, a nie systemu napędowego. Wersja GR Sport posiada felgi o wielkości 19” oraz opiera się na oponach szerokości 225 mm i wysokości 45 mm, druga z kolei najbogatsza wersja suva posiada felgi R18 o wymiarach 225/50, a wersja comfort opuszcza salon na felgach R17 215/60.